مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22111 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

متوجه شدم پسري با خواهرم ارتباط دارد چه برخوردي داشته باشم؟
در اين مورد بايد بر غيرت ديني و حساسيت وجداني شما آفرين بگوييم. برخورد شما با خواهر محترمه تان بايد دقيق و ظريف باشد به گونه اي كه موجب آزار و اذيت وي نشود، وي را از شما فراري ندهد، تأثير سخن شما را دچار تزلزل نكند و خيرخواهي شما را مخدوش نسازد. بايد به شكلي با وي صحبت كنيد كه شما را خيرخواه و تكيه گاه خود بداند. نبايد با لحن و كلمات اهانت آميز - كه موجب اذيت وي گردد - با وي سخن گوييد؛ در اين صورت راهنمايي شما مفيد نخواهد شد و به دست خويش وي را از خانه و از خودتان دلسرد خواهيد كرد و بسا موجب اشتباهات بيش تر وي گردد. بايد ابتدا به اصل وجود اين ارتباط يقين داشته باشيد و ماجرا را پنهان نگه داريد. اين عمل شما باعث جلب اطمينان و اعتماد وي به شما مي گردد. نكته مهم ديگر آن است كه از ابتدا به صورت مستقيم برخورد نكنيد، بلكه با زبان خوش، ناصحانه، دلسوزانه و به صورت غيرمستقيم وارد شويد. مثلاً بگوييد شنيدم كه دختري با پسري ارتباط داشته حال فاش شده و بعداً كم كم وارد اصل ماجرا شويد. نگوييد «تو چرا اين كار را كردي» بگوييد «نكند شما اين كار را بكنيد، مواظب باشيد». لازم نيست اقرار و اعتراف كنيد. همين كه سكوت كند و سخن شما را گوش دهد، كافي است. روش هاي برخورد تدريجي با اين مسأله را مي توان چنين جمع بندي كرد: 1- او را از پيامدهاي اجتماعي زشت اين عمل آگاه سازيد؛ مانند از بين رفتن حيثيت و آبرو و سلب اطمينان عمومي و... (البته به صورت غيرمستقيم). 2- از احاديث و رواياتي كه عقاب و عذاب اين گروه افراد را بيان مي كند برايش بخوانيد؛ البته به صورتي كه او مخاطب شما نباشد، بلكه بگوييد اين گروه افراد در آخرت... 3- راه هاي جلوگيري از ادامه اين ارتباط و قطع ارتباط را بيان كنيد. 4- دوست مناسب را برايش تعريف كرده، ويژگي هاي وي را برايش تبيين كنيد و حتي در صورت امكان در انتخاب دوست به او كمك كنيد. 5- از فرد ثالث (شخصي غير از خواهرتان و خودتان) كمك بگيريد، تا وي آن جوان را اقدام به اين ارتباط نموده، با نصيحت از اين عمل بازدارد. در پايان به او گوشزد كنيد كه ديگر در صدد ارتباط با خواهر شما برنيايد و او را تهديد كنيد كه ماجرا را به خانواده دختر و آن پسر خواهد گفت. 6- در صورتي كه آن جوان لايق و مناسب همسري خواهرتان باشد، از طريق همين فرد واسطه در اين مسير گام بردارد، بدون اين كه خود آن جوان متوجه اين طرح بشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.